بهترین روغن برای مصارف خانگی

بهترین روغن برای مصارف خانگی

قطعاً شما هم طعم لذیذ غذاهای پرچرب را چشیده‌اید و احتمالاً بعد از خوردن آنها، خود را سرزنش کرده و عذاب وجدان گرفته‌اید. این اتفاق احتمالاً خاطره مشترک همه ماست؛ با این حال، بسیاری از ما نمی‌خواهیم از این ماده غذایی ارزشمند خداحافظی کنیم و به دنبال یک برنامه غذایی مناسب و یک روغن شفابخش هستیم که با خوردن آن، دیگر نگران چاقی یا فشار خون بالا نباشیم. آیا این نوع روغن واقعاً وجود دارد؟ ما یک خبر خوب برای شما دارید. بله! مصرف به اندازه بسیاری از روغن‌های گیاهی و برخی از روغن‌های حیوانی، تأییرات مثبت روی کنترل فشار خون دارد. اگر به دنبال بهترین روغن برای مصارف خانگی هستید، این مقاله را از دست ندهید!

رازهایی درباره روغن خوراکی؛ بهترین روغن کدام است؟

یکی از مواردی که ممکن است در هنگام خرید با آن مواجه شوید، انتخاب روغن مناسب برای مصارف خانگی است. روغن‌های مختلفی با کیفیت‌ها و خواص گوناگون در بازار وجود دارند که باید بر اساس نیاز و رژیم غذایی خود آن‌ها را انتخاب کنید. روغن‌ها برای انواع فعالیت‌های آشپزی مانند پخت، سرخ کردن، سالاد و غذای سرد کاربرد دارند.

برای سرخ کردن بهتر است از روغن‌های بدون بو یا با بوی کم استفاده کنید تا طعم غذا را تغییر ندهند. برای پخت نیز بهتر است از روغن‌های خالص و با کیفیت استفاده کنید تا سلامتی خود را حفظ کنید. بعضی از روغن‌های عطری نیز برای غذاهای ایرانی مناسب هستند و طعم و عطر خاصی به آن‌ها می‌دهند. برای سالاد نیز بهتر است از روغن‌های با بو مانند روغن زیتون و روغن کنجد استفاده کنید تا مزه و ماندگاری آن‌ها را افزایش دهید.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که هر چقدر هم که چربی‌ها مفید باشند، در نهایت باز هم چرب هستند؛ پس حتماً مقدار مصرف روغن‌ها را در نظر داشته باشید. همچنین قبل از خرید و استفاده از روغن، ساختار و تحمل حرارت آن را بررسی کنید تا در صورت عدم تطابق با شیوه‌ای که قصد دارید از آن استفاده کنید، به سلامتی خود لطمه نزنید.

چرا نباید مصرف روغن را کنار بگذارید؟

این موضوع کاملاً قابل درک است که مصرف زیاد روغن، اثرات مخربی روی سلامتی قلب و عروق و نیز فشار خون دارد. با این حال، نباید این نکته را در نظر بگیرید که مصرف به اندازه روغن، برای زنده ماندن و سلامتی نیاز است. در حقیقت، روغن یک ماده حیاتی است که فقط مصرف بیش از اندازه آن، مضر است.

بنابراین، اگر به قند خون یا چربی دچار نیستید، در مصرف روغن، وسواس زیادی نداشته باشید؛ به جای آن، سعی کنید، روغن‌های مناسب و سالمی انتخاب کنید. برای مثال، روغن‌های نباتی به خاطر مقادیر زیاد چربی‌های اشباع مناسب نیستند؛ اما روغن‌هایی وجود دارد که می‌توانید آنها را جایگزین روغن نباتی کنید.

بهترین روغن برای مصارف خانگی چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین روغن برای مصارف خانگی چه ویژگی‌هایی دارد؟ این سوالی است که بسیاری از خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. روغن‌های مختلفی برای انواع غذاها، پخت و پزها و سلامتی مناسب هستند. در این بخش به بررسی ویژگی‌های مهم بهترین روغن‌های خانگی می‌پردازیم.

  • نقطه دود: نقطه دود یا دمایی که روغن شروع به سوختن و تولید دود می‌کند، یک عامل تعیین کننده برای انتخاب روغن مناسب است. روغن‌های با نقطه دود بالا، مانند روغن زیتون، روغن کلزا، روغن آفتابگردان و روغن سویا، برای سرخ کردن و پخت و پز در دماهای بالا مناسب هستند.
  • اسید چرب ترانس: اسید چرب ترانس یک نوع چربی ناسالم است که در فرآیند هیدروژناسیون تولید می‌شود. این فرآیند باعث می‌شود که روغن‌های گیاهی جامد شده و ماندگاری بالاتری داشته باشند. اما اسید چرب ترانس می‌تواند سطح کلسترول بد خون را افزایش دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا ببرد. بنابراین، بهتر است از روغن‌های حاوی اسید چرب ترانس، مانند روغن‌های جامد شده گیاهی، خودداری کرد.
  • ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها: روغن‌های خانگی نه تنها منبع چربی هستند، بلکه حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مهمی نیز می‌باشند. ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند سلامت سلول‌ها، پوست، مو، چشم، استخوان و سیستم ایمنی را حفظ کنند. بعضی از روغن‌های دارای ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های قابل توجه عبارتند از: روغن زردآلو، روغن گردو، روغن بادام، روغن نارگیل و روغن زعفران.
بیشتر بخوانید:  پوستی زیبا و سالم با روغن کرمانشاهی: نقش و خواص بی‌نظیر

۳ روغن فوق‌العاده عالی برای مصارف خانگی

در ادامه شما را با ۳ روغن شگفت‌انگیز گیاهی برای مصارف خانگی آشنا خواهیم کرد. این مطلب را از دست ندهید.

۱-   روغن زیتون

زیتون دارای فواید شگفت‌انگیز است و این خواص در روغن و عصاره آن نیز حفظ شده است. این روغن از چربی‌های تک غیر اشباع تشکیل شده است. روغن زیتون فرا بکر که بدون تصفیه است حاوی اسید اولئویک است که ممکن است مقدار آن به یک درصد هم برسد. این روغن دارای رنگ طلایی سبز و ویتامین و مواد معدنی بالاتری است.

روغن زیتون فرا بکر که مناسب‌ترین روغن برای مصارف خانگی است، بدون حرارت دادن و مخلوط کردن با مواد شیمیایی تولید شده است؛ به همین دلیل جزء روغن‌های تصفیه نشده قرار می‌گیرد. این روغن چون نقطه تبخیر پایین‌تری دارد، در دمای کمتری نسبت به سایر روغن‌ها سوخته می‌شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود در سرخ کردن از این روغن استفاده نکنید مگر اینکه دمای تابه مناسب باشد.

شما مجاز هستید از این روغن برای پخت‌وپز با خیال آسوده استفاده کنید. البته اگر قصد دارید برای سرخ کردن نیز از روغن زیتون بهره ببرید، باید روغن زیتون خالص را خریداری کنید. خلوص بالاتر روغن زیتون باعث می‌شود نقطه تبخیر آن هم بالاتر شود. اما توجه داشته باشید که تصفیه روغن باعث کاهش چربی‌های قلبی مفید آن می‌شود.

۲-   روغن کنجد

روغن کنجد یکی از روغن‌های گیاهی است که بدون هرگونه فرآیند شیمیایی تولید می‌شود. این روغن به دلیل نبود تصفیه، نقطه تبخیر پایینی دارد و برای پخت‌وپز مختلف مناسب است. البته برای سرخ کردن از آن استفاده نکنید مگر اینکه روغن کنجد خالص باشد که در بازار موجود است. روغن کنجد حاوی ویتامین E و آنتی اکسیدان زیادی است که برای سلامتی مفید هستند. اما چیزی که باید به آن توجه کنید، بوی خاص این روغن است که ممکن است طعم غذا را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:  بهترین روغن برای بیماران قلبی

۳-   روغن آفتاب گردان

روغن آفتابگردان از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در آشپزخانه است. این روغن بدون عطر و طعم است و مزه غذاهای شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. این روغن برای انواع مختلف پخت‌وپز مناسب است و می‌توانید با خیال راحت از آن برای سرخ کردن نیز استفاده کنید. چرا که این روغن در برابر حرارت و اکسید شدن مقاوم است.

روغن آفتابگردان یکی از محبوب‌ترین روغن‌های مصرفی در ایران است و بسیاری از خانواده‌ها از آن به عنوان یک ماده غذایی اصلی استفاده می‌کنند. البته نکته مهمی که درباره این روغن باید به خاطر داشت، مقدار کالری آن است. همچنین باید گفت که این روغن حاوی ویتامین E فراوانی است. بعضی از روغن‌های دیگر که نیز برای مصارف خانگی مناسب هستند عبارت‌اند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن هسته انگور
  • روغن شاهدانه
  • روغن آرگان

آیا می‌توان از روغن حیوانی استفاده کرد؟

جالب است بدانید که مصرف به اندازه و کم روغن حیوانی اصل می‌تواند اثرات شگفت‌انگیزی روی سلامتی و فشار خون داشته باشد. این روغن، تا حد زیادی انرژی بدن شما را افزایش داده و غنی از ویتامین‌های محلول در چربی مانند K، A و D است. این ویتامین‌ها، تأثیر زیادی روی سلامت عمومی بدن دارند.

روعن حیوانی، حاوی اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه هستند و به همین دلیل، تأثیر شفابخشی برای بدن دارند. تحقیقات جدید نیز، بر خلاف باورهای سنتی، مصرف روغن حیوانی را به اندازه کم و اصولی، توصیه می‌کنند. مصرف روغن حیوانی اگر به اندازه باشد، باعث کاهش وزن و کنترل فشار خون نیز می‌شود؛ زیرا به هضم غذا و ترشح اسید معده کمک زیادی می‌کند.

کدام روغن حیوانی از همه بهتر است؟ چرا؟

روغن کرمانشاهی باستانی یکی از محصولات برجسته و معروف ایران است که از شیر دام‌های عشایر و مردم محلی این منطقه به روش سنتی و با کنترل کیفیت بالا تولید می‌شود. این روغن حیوانی دارای ارزش صادراتی بالایی است و در دو فصل در سال به دست می‌آید. یک فصل در نیمه اول بهار و فصل دیگر در نیمه اول پاییز است.

بدون شک روغن کرمانشاهی باستانی که از شیر دام‌های تغذیه شده با علوفه‌های سبز و تازه ساخته می‌شود، دارای عطر و طعم لذت بخش‌تری نسبت به روغن پاییزه است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی بهترین روغن برای مصارف خانگی بپردازیم. در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که روغن‌های گیاهی بهترین گزینه برای مصارف خانگی هستند؛ با این حال، مصرف برخی روغن‌های حیوانی مانند روغن کرمانشاهی باستانی، خواص معجزه‌آسایی دارد و استفاده کم و مناسب از آنها، می‌تواند باعث کاهش وزن و کنترل فشار خون شود.

فهرست مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب مرتبط

یک پاسخ

  1. من و خانوادم سالهاست داریم از روغن حیوانی استفاده میکنیم و هیچ مشکلی برامون پیش نیومده و به همه توصیه میکنم که بخای روغن های مایع الکی از روغن حیوانی برای پخت و پز استفاده کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *