با بهترین روغن برای کبد چرب آشنا شوید

بهترین روغن برای کبد چرب

حتماً شما هم شنیده‌اید که درصد بالایی از افراد جامعه، مبتلا به کبد چرب هستند. این موضوع تا حد زیادی واقعیت دارد؛ زیرا سبک زندگی امروزی و مصرف انواع غذاهای فست فود، تأثیر قابل توجهی در شکل‌گیری کبد چرب دارند. یکی از مواد خوراکی چالش‌برانگیز که مصرف آن برای کبد چرب، همچنان جای بحث دارد، روغن خوراکی است. بسیاری از مردم به دنبال بهترین روغن برای کبد چرب هستند تا بتوانند از عوارض و مشکلات این بیماری، در امان بمانند.  آیا واقعاً روغنی وجود دارد که برای کبد چرب خوب باشد؟ این مقاله قرار است با معرفی ۵ روغن گیاهی و نیز یکی از بهترین برندهای روغن حیوانی، کاملاً شما را سورپرایز کند.

بهترین روغن برای کبد چرب کدام است؟

یکی از عوامل مهم برای سلامتی کبد، انتخاب روغن مناسب در رژیم غذایی است. روغن‌های مختلف دارای چربی‌های متنوعی هستند که می‌توانند بر روی عملکرد کبد و پیری سلولی تاثیر داشته باشند. پروفسور لوییس و همکارانش در یک مطالعه جدید، سه نوع روغن را با هم مقایسه کردند: روغن آفتابگردان، روغن ماهی و روغن زیتون فوق بکر.

آنها با بررسی تاثیرات این روغن‌ها بر روی کبد موش‌ها، نشان دادند که روغن زیتون فوق بکر بهترین گزینه برای جلوگیری از فیبروز کبدی، استرس اکسیداتیو و کاهش طول تلومر است. فیبروز کبدی یک حالت است که در آن بافت آسیب دیده کبد جایگزین بافت سالم می‌شود. استرس اکسیداتیو یک حالت است که در آن تعادل بین مولکول‌های آسیب‌زا و مولکول‌های محافظ بدن به هم می‌خورد. تلومر قسمت‌هایی از DNA هستند که از سلول‌ها در برابر پیری و سرطان حفاظت می‌کنند.

پروفسور لوئيس و همكارانش پيشنهاد مي‌كنند كه براي حفظ سلامتي كبد، بهتر است از رژيم غذايي حاوي روغن زيتون فوق بكر استفاده كرد. اين رژيم غذايي علاوه بر كمك به كاهش فشار اكسيدي و التهاب در كبد، مي‌تواند به كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي، ديابت و فشار خون نيز كمك كند. در ادامه، شما را با ۵ روغن گیاهی شگفت‌انگیز به عنوان بهترین روغن برای کبد چرب، آشنا خواهیم کرد. باید اشاره کرد که روغن شحم گاو نیز می‌تواند مفید باشد.

۵ روغن گیاهی فوق‌العاده برای کبد چرب

به‌طورکلی روغن‌های گیاهی، بهترین گزینه برای کبد چرب هستند؛ با این حال باید در مصرف آنها محتاط بود. در ادامه، بهترین روغن‌های گیاهی برای سلامت قلب، معرفی شده‌اند.

۱-   روغن کلزا

یکی از روش‌های موثر برای مراقبت از کبد چرب استفاده از روغن کلزا است. این روغن حاوی مواد مغذی و فعالی است که به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. روغن کلزا نه تنها برای درمان کبد چرب مناسب است بلکه برای پیشگیری از عوارض قلبی و عروقی و سلامت مغز نیز تاثیر دارد. برخی از مواد مفید موجود در این روغن عبارتند از:

  • اسیدهای چرب گرانبهای امگا ۳, ۶, ۹
  • ویتامین‌های E, K
  • اسید اروسیک

روغن کلزا دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع است که بدون هرگونه آسیب به بدن، به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. همچنین خاصیت ضد التهاب دارد و در نتیجه به تسکین التهابات کبد نیز کمک می‌کند. لازم به ذکر است که برای دست‌یابی به نتایج بهتر، توصیه می‌شود روغن کلزا را به صورت خام و طبیعی خریداری نمایید. روغن کلزا تصفیه شده ممکن است دچار تغییرات شیمیایی شده باشد.

۲-   روغن زیتون

برای درمان کبد چرب، باید از رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و داروهای تجویز شده توسط پزشک (مثل اورزودوکسی کولیک اسید، ویتامین E، پنتوکسی فیلین و غیره) استفاده کرد. یکی از مواد غذایی که برای رژیم غذایی کبد چرب مفید است، زیتون و روغن آن است. بر اساس مطالعات علمی، زیتون و روغن زیتون می‌تواند سطح چربی در کبد را به طور قابل ملاحظه‌ای پایین بیاورد. به عنوان مثال، در یک تحقیق اخیر، ۳۲ بیمار کبد چرب را به مدت ۱۲ هفته با رژیم غذایی حاوی روغن زیتون و ۳۴ بیمار دیگر را با رژیم غذایی حاوی روغن آفتاب‌گردان مقایسه کردند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه روغن حیوانی کرمانشاهی و انتخاب بهترین نوع آن

نتایج نشان داد که بیماران با رژیم غذایی حاوی روغن زیتون، چربی کبد و درصد چربی بدنشان بیشتر از بقیه کاهش یافته است. همین اثرات مثبت را در مطالعات دیگر نیز دیده‌اند که روغن زیتون را با سایر نوع روغن‌ها (مثل روغن سویا) مقایسه کرده‌اند. علاوه بر این، در یک تحقیق دیگر، ۴۳ بیمار کبد چرب را به دو دسته تقسیم کرده و به هر دسته یک رژیم کم کالری با ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز  یا بدون آن دادند. نشان داده شد که بخش با رژیم حاوي روغن زيتون، ترانس‌آمينازها و وزن (ميانگين ۳٫۴۵ كيلوگرم) كاهش يافت.

روغن زيتون همچنين مي‌تواند به سلامت عروق خوني (شريان‌ها و …) كمك كند؛ چرا كه سطح كلسترول بدي (LDL) را پائين مي‌آورد و سطح خودي (HDL) را تحت تأثير قرار نمي‌دهد.

۳-   روغن کنجد

روغن کنجد یک منبع غنی از ویتامین E است که برای سلامت پوست و مو مفید است. علاوه بر این، روغن کنجد خاصیت ضد عفونی کننده دارد و می‌تواند در درمان برخی از عفونت‌های باکتریایی کمک کند. استفاده از روغن کنجد برای درمان کبد چرب نیز موثر است. روغن کنجد می‌تواند باعث شود که سلول‌های کبدی چربی‌های اضافی را تخلیه کنند و به حالت طبیعی خود برگردند. برای بهبود سریع تر، مصرف روغن کنجد را با مصرف مواد غذایی دیگری مانند لیمو ترش، توت، انگور، سیر و چغندر ترکیب کنید. این مواد غذایی نیز دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند و به تقویت کبد کمک می‌کنند.

به گفته پزشکان، بیماری کبد چرب زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های کبد با چربی‌های زائد پر شوند. لیمو ترش یک ماده طبیعی است که می‌تواند چربی‌ها را از سلول‌های کبد جدا کند و به بهبود عملکرد آن‌ها بپردازد. بنابراین، توصیه می‌شود که روغن کنجد و لیمو ترش را به عنوان داروهای طب سنتی برای درمان کبد چرب استفاده نمایید.

۴-   روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از محصولات طبیعی و لذیذ است که می‌تواند برای درمان و پیشگیری از کبد چرب مفید باشد. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب زنجیره متوسط (MCT) است که توسط کبد به سرعت جذب و سوخته می‌شوند. این اسیدهای چرب می‌توانند به کاهش التهاب، افزایش متابولیسم و بهبود عملکرد کبد کمک کنند.

این روغن، همچنین می‌تواند سطح چربی خون را کاهش دهد و جلوگیری از رسوب چربی در بافت کبد را بکند. برای استفاده از فواید روغن نارگیل، می‌توانید هر روز یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را به صورت خام بخورید یا به غذاهای خود اضافه کنید. البته باید توجه داشت که روغن نارگیل تنها یک مکمل طبیعی است و نمی‌تواند جای درمان پزشکی را بگیرد.

برای درمان کامل کبد چرب، باید عوامل علّی آن را شناسایی و رفع کرد. برخی از عوامل علّی کبد چرب عبارتند از: اضافه وزن، دیابت، هایپرلیپیدمی، مصرف الکل و برخی داروها. لذا برای جلوگیری و درمان کبد چرب، باید سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید و به تغذیه مناسب، ورزش منظم و مراقبت از سلامت خود اهمیت دهید.

بیشتر بخوانید:  پوستی زیبا و سالم با روغن کرمانشاهی: نقش و خواص بی‌نظیر

۵-   روغن ماهی

روغن ماهی نیز به طرز شگفت‌انگیزی برای سلامت کبد مفید است. کبد وظیفه دارد چربی‌های اضافی بدن را تجزیه کند و اگر کارایی آن کم شود ممکن است باعث افزایش وزن شود. بسیاری از افراد در حال حاضر با مشکلات کبدی مواجه هستند. یکی از شایع‌ترین مشکلات کبدی، کبد چرب غیرالکلی است که در آن چربی در بافت کبد تجمع می‌کند. مصرف روغن ماهی می‌تواند به بهبود عملکرد و التهاب کبد کمک کند و در نتیجه علائم و شدت کبد چرب غیرالکلی و سطح چربی کبد را پایین بیاورد.

روغن حیوانی و تأثیر شفابخش آن روی کبد چرب

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خرید روغن حیوانی برای کبد چرب نه تنها مضر نیست بلکه می‌تواند درمان‌کننده نیز باشد. برخی افراد به اشتباه اینطور تصور می‌کنند که مصرف روغن حیوانی هم همچون سایر روغن‌ها برای کبد چرب مضر است. اما این موضوع حقیقت ندارد.

روغن یکی از اقلام ضروری در رژیم غذایی ماست. اما افراد دارای کبد چرب غالبا از مصرف روغن منع می‌شوند. این منع از مصرف روغن، بیشتر شامل روغن‌های صنعتی است؛ زیرا این روغن‌ها دارای پالم و انواع اسیدهای چرب ترانس هستند که مضرات زیادی برای سلامتی دارند.

به همین سبب نه تنها به افراد دارای کبد چرب بلکه حتی به افراد سالم نیز توصیه می‌شود که از روغن‌های طبیعی بدون افزودنی استفاده کنند. روغن حیوانی از انواع روغن‌های طبیعی است که خواص زیادی برای حفظ سلامت بدن دارد.

این نوع روغن از ابتلا به کبد چرب جلوگیری کرده و در صورت ابتلا باعث بهبودي علائم این بيماري مي‌شود. البته توجه داشته باشید که این گفته به این معنی نیست كه براي درمان كبد چرب اقدام به مصرف بيش از اندازه روغن حيواني كنيد. مصرف بيش از حد هر چيزي از جمله اين نوع روغن مي‌تواند خود به وجود آورنده بيماري ديگري باشد.

در حالت كلي خواص و مزاياي مصرف روغن حيواني را مي‌توان شامل مواردي به شرح زير دانست:

  • روغن حیوانی دارای ویتامین‌های A، D و K است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.
  • مصرف باعث تقویت چشم و سیستم بینایی می‌شود.
  • روغن حیوانی در درمان یبوست و اختلالات گوارشی نقش دارد و سیستم گوارشی را تقویت می‌کند.

روغن کرمانشاهی باستانی؛ روغن ایرانیان از ۱۸ هزار سال قبل

روغن کرمانشاهی باستانی یکی از بهترین روغن‌های حیوانی است که کاملاً غیرتراریخته و طبیعی تولید می‌شود. اگر قصد خرید این روغن را دارید، خوب است بدانید که در بازار، به روغن حیوانی، روغن زرد نیز گفته می‌شود. روغن کرمانشاهی باستانی، با عطر و طعم رؤیایی، بهترین جایگزین برای روغن‌های خوراکی تراریخته و دارای پالم است.

این روغن، از شیر تازه گاو یا گوسفند تولید شده و در فرایند تولید آن، هیچگونه مواد شیمیایی و مصنوعی به کار نمی‌رود. دلیل اصلی کیفیت بالای این روغن،  آب و هوای عالی و پاکیزه به همراه مراتع سرسبز در کرمانشاه است که محصولات این منطقه را لذیذ و باکیفیت می‌کند. این روغن، با تأثیر شفابخش روی کبد چرب و پاکسازی‌ آن، مانع از انواع بیماری‌های کبدی می‌شود.  

جمع‌بندی

در نهایت خوب است اشاره کنیم که در کنار مصرف بهترین روغن برای کبد چرب، بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی روی سبک زندگی داشته باشیم. این یعنی باید روی انجام ورزش‌های روزانه، تغذیه مناسب، کم کردن استرس و نیز نوشیدن کافی آب و مایعات، تمرکز کنیم. امیدوارم این مقاله برای معرفی بهترین روغن مناسب کبد چرب، راهنمای خوبی برای شما باشد.

فهرست مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *